W ramach Akademickich Mistrzostw Polski w Programowaniu Zespołowym (AMPPZ) 2024 odbył się inspirujący wywiad z Ewą Gąsienicą-Samek, znakomitą nauczycielką matematyki i informatyki, oraz profesorem Krzysztofem Diksem, który od ponad 30 lat buduje kulturę innowacji w Polsce, wspierając młodzież w osiąganiu sukcesów na międzynarodowych olimpiadach informatycznych. Profesor Diks, który niedawno otrzymał prestiżową Nagrodę Lema w kategorii „Kultura” za swoje zasługi w tym obszarze, podkreślał rolę edukacji w kształtowaniu kolejnych pokoleń młodych talentów.
Rodzinna pasja i tradycja programowania
Podczas rozmowy Ewa Gąsienica-Samek podkreśliła, jak ważną rolę odgrywa w jej rodzinie pasja do nauki i informatyki. Programowanie w ich domu to nie tylko praktyczna umiejętność, ale także część rodzinnej tradycji, która z powodzeniem przekazywana jest kolejnym pokoleniom. Syn Ewy, Adam, choć jeszcze maturzysta, bierze udział w Akademickich Mistrzostwach Polski w Programowaniu Zespołowym, rywalizując z najlepszymi studentami. Jego udział, choć nieformalny, stanowi dowód jego niezwykłych zdolności, które owocują także licznymi osiągnięciami na arenie międzynarodowej.
Ta rodzinna pasja zaczęła się jako hobby, a z czasem przekształciła się w misję dzielenia się wiedzą z innymi. Jak podkreśliła Ewa, programowanie to nie tylko umiejętność techniczna, ale także sposób na rozwijanie analitycznego myślenia, kreatywności i zdolności do rozwiązywania problemów.
Profesor Diks o Ewie Gąsienicy-Samek – nauczycielka z misją
Profesor Krzysztof Diks w ciepłych słowach opisał Ewę jako wyjątkową nauczycielkę, która nie tylko dostrzega talenty w swoich uczniach, ale również wie, jak je rozwijać. Co więcej, Ewa dzieli się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, inspirując ich do jeszcze bardziej efektywnego nauczania. Ewa to osoba, która nie tylko wspiera młodzież, ale także pomaga nauczycielom w całej Polsce stawać się lepszymi mentorami.
Innowacyjne projekty edukacyjne: InstaLogik i InstaKod
Ewa Gąsienica-Samek jest jedną z twórczyń dwóch unikalnych projektów edukacyjnych, które zmieniają sposób nauczania informatyki w Polsce:
- InstaLogik – największy konkurs informatyczny w Polsce, który w 2024 roku zgromadził ponad 18 000 uczestników. Konkurs nie tylko pozwala uczniom sprawdzić swoje umiejętności w rywalizacji, ale także pełni rolę półrocznego kurs podstaw programowania. Uczestnicy pochodzą z różnych zakątków Polski, co czyni ten projekt jednym z najbardziej inkluzywnych i dostępnych dla młodych talentów.
- InstaKod – innowacyjny program nauczania informatyki dla klas 4-8, który kładzie duży nacisk na naukę z użyciem programowania. Program nie tylko rozwija umiejętności techniczne, ale także uczy dzieci logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Dzięki InstaKodowi uczniowie zdobywają solidne podstawy programistyczne, które mogą wykorzystać w przyszłości, niezależnie od wybranej ścieżki zawodowej.
Wywiad z Ewą Gąsienicą-Samek i profesorem Krzysztofem Diksem to inspirująca opowieść o pasji, edukacji i rodzinnych tradycjach. Projekty takie jak InstaLogik i InstaKod pokazują, jak ważna jest inwestycja w młodzież – nie tylko poprzez nauczanie, ale także przez inspirowanie i wspieranie ich w rozwijaniu talentów. Dzięki takim inicjatywom, Polska ma szansę stać się prawdziwym centrum innowacji i rozwoju młodych talentów informatycznych.
Gdzie obejrzeć wywiad?
Całą rozmowę można obejrzeć w relacji z AMPPZ 2024 dostępnej na YouTube. Wywiad z Ewą Gąsienicą-Samek i profesorem Krzysztofem Diksem rozpoczyna się od 4:32:16: https://youtu.be/aVGnDVcmOM8?t=16335. Jest to wyjątkowa okazja, by bliżej poznać kulisy pracy z młodymi talentami i dowiedzieć się więcej o projektach, które zmieniają oblicze edukacji informatycznej w Polsce.